TANGISAN ROHINGYA

TANGISAN ROHINGYA

Sabtu, 14 Januari 2012

Konvensyen Pakatan Rakyat : Pedulikah Rakyat?

Assalamua'alaikum dan salam perjuangan,

Seharian pada hari semalam saya berada di Kuala Lumpur di atas urusan perjuangan. Bermula dengan hadirnya berita kematian staf veteran PAS di Pejabat Agong PAS iaitu Almarhum Tuan Syed Mohamad disambung dengan program Minum Petang Dewan Pemuda PAS bersama media dan blogger serta diakhiri dengan mesyuarat jawatankuasa Harian DPPM, kepadatan aktviti diteruskan dengan perjalanan ke Alor Setar Kedah bagi menghadiri Konvensyen Pakatan Rakyat di Aor Setar Kedah.

Tiba di lokasi penginapan pada pukul lebih kurang pada puku 3.45 pagi dan dapatlah juga melelapkan mata selama dua jam.

Kedah Darul Aman dipimpin oleh seorang tokoh ulama' dalam PAS sekilas pandang sepanjang perjalanan ke Stadium Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah Suka Menanti dapat dilihat sememangnya aman damai walaupun sekali sekali cuba dicuit dan diusik oleh kepimpinan Umno dan Barisan Nasional namun Pakatan Rakyat terus kukuh dan utuh melaksanakan amanah yang diberikan Allah sebagai kerajaan yang sah dipiih oleh rakyat.

Program yang bermakna ini dimulakan dengan Ucapan sambutan para pemimpin tertinggi iaitu YB Dato' Mahfuz Omar, YB Tunku Abdul Aziz, YBrscTuan Haji Mohamad Sabu dan YB Mohamed Azmin Ali.

Satu slot yang saya amat berminat pada konvensyen pada kali ini adalah satu slot yang dipanggil Suara Nurani Rakyat Malaysia yang menampilkan wakil daripada mahasiswa, warga Felda, ahli akademik, penjawatawam, budayawan, NGO, wakil rakyat Sabah dan Sarawak.

Perbahasan Perwakilan juga menarik untuk dihadami oleh para pemimpin PR untuk disampaikan kepada rakyat diluar sana.

Walaupun konvensyen ini masih berlangsung dengan penuh kehangatan dan akan berakhir separuh masanya sebentar sahaja lagi, saya bukan memikirkan apakah isi kandung konvnsyen ini baik ataupun tidak kerana sememangnya ia sudah terlalu baik. Namun, masyarakat diluar sana khususnya yang tinggal diluar bandar yang pastinya akan terus dimomokkan dengan berita satu hala adunan pemerintah yangvmahukan mereka terus istiqamah memilih BN sebagai kerajaan pemerintah.

Kelemahan yang sering kali mencengkam dan membungkam adalah berkaitan dengan mekanisme menyampaikan informasi yang cukup penting dan bermakna ini kepada rakyat. Ini kekangan yang ketara dirasai khususnya negeri-negeri yang menjadi kubu kuat Umno/BN seperti Johor dan lain-lain negeri.

Justeru pencambahan pemikiran untuk menghasilkan idea dan tawaran Jingga perlu juga disekalikan dengan percambahan yang menjurus kepada mekanisme penyampaian maklumat seperti mana yang saya nyatakan ini.

Dewan Pemuda PAS akan memulakan Jelajah Orang Muda Untuk Perubahan (Jom Ubah) seperti mana yang telah dilancarkan pada Muktamar DPPM pada tahun lalu di negeri Johor pada 4 Februari 2012 yang akan datang dan akan diikuti oleh beberapa buah negeri yang lain. Saya akan pastikan agenda PR melalui Tawaran Jingga kepada rakyat khususnya kumpulan anak-anak muda bersama-sama dengan risalah Negara Kebajikan yang telah siap dicetak dan hanya menunggu masa untuk disebarkan.

Rakyat sebenarnya bukan tidak peduli tetapi kita yang kurang berusaha untuk membuatkan mereka peduli.

Terus Berjuang!

Khairul Faizi bin Ahmad Kamil
Setiausaha
Dewan Pemuda PAS Malaysia.
14 Januari 2012
Stadium Sultan Abduk Halim Mu'adzam Shah.

0 ulasan:

Catat Ulasan